Termék- és portfólió stratégia
Full service marketing ügynökség csapatunk hatékony segítséget nyújt az üzleti célokat szolgáló, termék és portfólió stratégia kialalakításában.
Tudod, hogy mi a megfelelő termék és portfólió stratégia jelentősége?
A mai, gyorsan változó üzleti környezetben alapvető fontosságú, hogy partnereink képesek legyenek termékkínálatukat összehangolni a folyamatosan változó piaci igényekkel. Az aprólékosan kidolgozott termék- és portfólióstratégia az innováció útiterveként szolgál, amely partnereink vállalkozását a versenyelőny megőrzése, vagy megszerzése érdekében hajtja. A stratégiai meglátások és a csapatunkra jellemző kreatív megoldások integrálásával a SOLID Agency hatékonyan képes segíteni vállalkozását a növekedési lehetőségek feltárásában és a megcélzott piaci pozíció kialakításában.
A meghatározott stratégia segíti az erőforrások hatékony elosztását, biztosítva, hogy a partnereink üzleti befektetései minden esetben a legígéretesebb termékek vagy szolgáltatások köré legyenek felfűzve, optimalizálva portfóliót a maximális hatás érdekében.
Piacelemzés
A folyamat a jelenlegi piaci trendek, termékek/szolgáltatások, árak, az ügyfelek viselkedésének és a versenyhelyzetnek alapos elemzésével kezdődik. Ez a kutatás világos képet ad arról, hogy a meglévő portfóliója hogyan teljesít, és a versenytársai közt milyen helyet tölt be a piacon.
Teljesítménymutatók
Elmélyedünk a legfontosabb teljesítménymutatókban, hogy számok mentén láthassuk az egyes termékek vagy szolgáltatások sikerét. Ez a lépés döntő fontosságú az erősségek meghatározásához, valamint a fejlesztési és innovációs lehetőségek azonosításához.
Stratégiai illeszkedés
Megvizsgáljuk a termék/szolgáltatás portfóliót, és azok egyes jellemzőit, hogy a márkájának hosszú távú jövőképével és értékeivel hasngoljuk össze, a stratégiai illeszkedés szemüvegén keresztül vizsgáljuk meg. Segítünk meghatározni és bezonosítani a fókuszt igénylő stratégiai célt szolgáló portfóliót és beazonosítani a “vadhajtásokat”, melyek nem szolgálják a stratégiai célokat.
Hiányosságok azonosítása
A piacon kielégítetlen igények azonosításával olyan innovatív megoldásokat tudunk javasolni, amelyek összhangban vannak az Ön márkájának értékeivel, üzleti és stratégiai céljaival.
Ha a termék és portfólió stratégiád tervezed felülvizsgálni…
…akkor csapatunk sokéves tapasztalattal és vezető márkák sikerével a háta mögött áll rendelkezésedre. Vedd fel Velünk a kapcsolatot!
Mik a termék és portfólió stratégiát meghatározó fő tényezők?
Piackutatás és vevői igények
Alapos piackutatás és vevői visszajelzések révén segítünk a vállalatnak megérteni a piaci igényeket, preferenciákat és viselkedést. Csak így lehet olyan termékeket és szolgáltatásokat kínálni, amelyek valóban megfelelnek a vásárlók elvárásainak.
Versenyképesség és versenytársak
A versenytársak és a piaci versenyképesség elemzése kulcsfontosságú. Segítünk a márkának / vállalatnak beazonosítani, hogy miben tud jobban teljesíteni, mint a versenytársak, és hogyan állíthatja előnybe ezt a tényezőt.
Trendek
A technológiai, fogyasztói és vásárlói változások gyorsan alakítják az ipart és a piacot. Partnereink számára fontos lépést tartani a változásokkal, mi segítünk felismerni és a stratégiai illeszkedés esetén beépíteni ezeket a termékstratégiába.
Piaci szegmensek
Segítünk azonosítani a különböző piaci szegmenseket és célközönségeket, hogy a termékeket és szolgáltatásokat biztosan a legrelevánsabb és legígéretesebb piaci csoportoknak kínálja.
Erőforrások és képességek
Fontos értékelni, hogy milyen erőforrások, mint például pénzügyi-, emberi erőforrások, technológiai képességek stb., állnak rendelkezésre a termékfejlesztéshez és a piaci bevezetéshez. Tapasztalatunkkal segítünk felmérni a lehetőségeket és optimalizálni azokat.
Kockázat és hozam
Segítünk mérlegelni a különböző termékek és szolgáltatások kockázatait és potenciális hozamait, hisz a magasabb kockázatú termékek magasabb hozamot is hozhatnak, ám szükséges megvizsgálni, hogy ki – mennyire érzi magát kényelmesen a kockázatvállalással.
Belső célok és stratégia
Tapasztalatunkkal segítjük a vállalatot összhangban tartani a termék- és portfólióstratégiát a vállalati célkitűzésekkel és a hosszú távú üzleti stratégiával.
Időzítés
Fontos, hogy a termékfejlesztési és piaci bevezetési tervek időzítése összhangban legyen a piaci lehetőségekkel és a vállalat belső erőforrásaival. Pontos timingot alkotunk.
Megvalósíthatóság
Tapasztalatunkból kifolyólag segítünk a tervezett termékek és szolgáltatások megvalósíthatósága, fejlesztési ideje és várható költségeinek feltérképezésében.
Releváns projektek
Mi a termék életciklus jelentősége a termék és portfólió stratégia, kialakítása során?
A megfelelő termék és portfólió stratégia kialakításában a termék életciklusának meghatározó jelentősége van. A termék életciklus, vagyis a product lifecycle egy olyan modell, amely leírja a termék életútját írja le a bevezetéstől kezdve egészen a kivonásig.
Ahogy a vásárlói életút különböző szakaszai során, úgy a termékek, így a portfólió kezelésének egyes szakaszaiban is szükséges a különböző életszakaszok szerint szegmentáltan kezelni a portfólió egyes elemeit. Ez a modell általában négy fő fázist tartalmaz:

Bevezetés
A termék bevezetésekor jellemző a lassú eladások növekedése és a piac megismerése. A cégek ebben a szakaszban gyakran nagy beruházásokat tesznek a marketingre és a termékfejlesztésre.
Növekedés
Ebben a szakaszban a termék eladásai és piaci részesedése gyorsan nő. A vállalatoknak arra kell törekedniük, hogy a termék pozícióját megerősítsék a piacon, és kihasználják a növekedési lehetőségeket.
Telítettség
Ebben a szakaszban a termék eléri a piaci telítettséget, vagyis a potenciális vásárlók nagy része már megvásárolta vagy megfontolta a vásárlást. A verseny erősödik, és a cégeknek általában az árak csökkentésével vagy más differenciáló tényezőkkel kell küzdeniük a piaci részesedésért.
Hanyatlás
A termék életciklusának ezen szakaszában az eladások csökkennek, gyakran azért, mert újabb technológiák vagy termékek lépnek a piacra. A vállalatoknak itt döntést kell hozniuk a termék további támogatásáról vagy kivonásáról a piacról.
Ha a termék és portfólió stratégiád tervezed felülvizsgálni…
…akkor csapatunk sokéves tapasztalattal és vezető márkák sikerével a háta mögött áll rendelkezésedre. Vedd fel Velünk a kapcsolatot!
Mi is az, hogy portfólió logika?
Lássuk be, a portfóliók kialakítása a legtöbb vállalkozásban általában organikusan történik, vagyis a termékek be- és kivezetése a kínálatból a piaci igények és lehetőségek függvényében alakul. Ez alapvetően jó dolog lehet, hiszen a vállalkozásnak szükséges alkalmazkodnia a piaci változásokhoz és igényekhez.
Az organikus növekedés azonban önmagában nem elegendő. Fontos, hogy a portfólióban érvényesüljön az egymásra épülés elve is. A termékpiramis szervezését sokan marketingeszköznek tartják, pedig valójában stratégiai eszköz. Ennek célja, hogy a vásárlókat minél többször és/vagy nagyobb összegű vásárlásra ösztönözze úgy, hogy a vásárlás minél kevesebb erőfeszítést igényeljen tőlük, miközben a vállalkozásnak minél nagyobb hasznot hozzon.
Ezt a célt két oldalról lehet támogatni:

Marketing aktivitásokkal
Üzleti és stratégiai módszerekkel
Az egyes termékek létjogosultságát viszont alapvetően nem a marketing, hanem az üzleti szempontok kell, hogy meghatározzák. Időnként előfordulhat, hogy a vállalkozás olyan döntést hoz, amely felülírja az elsődleges eredményességi szempontokat, és arra ösztönzi azokat, hogy akár veszteséges termékeket is értékesítsen.
A portfóliólogika lényege az, hogy a termékeknek a fogyasztó igényeihez kell igazodniuk. Ez azt jelenti, hogy a termékeknek olyan logikát kell követniük, amely megfelel a vásárlók igényeinek, és a vásárlóknak lehetőséget kell adniuk arra, hogy több terméket vásároljanak egyszerre, vagy többször is vásároljanak. Mindezt úgy kell megvalósítani, hogy a vállalkozás megfelelő nyereséget érjen el, elfogadható árszinten.
Ha mindezeket a szempontokat figyelembe vesszük, előfordulhat, hogy a vállalkozás tart veszteséges termékeket a portfóliójában, mert ezek hozzájárulnak egy nagyobb árrésű termék eladásához. Ebben az esetben a nagyobb árrésű termék kompenzálja a veszteséges termék veszteségét, így a kettő együtt még mindig nyereséges lehet.
A stabilan nyereséges termékeket megtartjuk, érdemes nagyobb fókuszt helyezni rájuk, esetleg bővíteni a termékek számát, vagy típusát.
A csekély nyereséget biztosító termékeket megvizsgáljuk, hogy van-e mód a stabilan nyereséges kategóriába upgradelni azokat.
A veszteséges termékeket tovább vizsgáljuk, hisz rezeg alattuk a léc. Célunk kideríteni, hogy van-e mód arra, hogy a veszteséget kompenzáljuk vagy szükséges megszüntetni a terméket?